donderdag 5 september 2013

Turnzakjesbandwerk en een handleiding ...

Stikkende moeders herkennen dit wel, de "back-2-school"-projectjes voor de kroost.

Hier dacht ik dat het wel mee zou vallen, een eerste-schooldag-hemdje, een pennenzak (die nog gestikt moet worden) en een agenda kaften met stof . Totdat de zoons thuiskwamen met het verhaal dat de "schoolturnzak" vanaf dit jaar vrij mag gekozen worden (door scholenfusie klopte het logo op de oude niet meer en er was nog geen alternatief...)

Dat betekent: 2 turnzakken, maar ook twee zwemzakken (want ze gaan nu ook wekelijks zwemmen) en dat liefst tegen de volgende turnles ...

De handleiding die ik maakte voor een workshop deze zomer werd boven gehaald en er werd aan bandwerk gedaan ...

En omdat er een aantal mensen naar vroegen, hier de handleiding van mijn exemplaren ...





En ook nog twee exemplaren voor een collega ...


Ik wil jullie ook eventjes laten meegenieten van enkele sfeerbeelden van de workshop-3-daagse voor kinderen die ik deze zomer gaf. De eerste dag maakten ze een rokje, de tweede dag een potlodenrol en de derde dag deze zwemzak. Die kinderen waren ongelooflijk fier op hun resultaat (en ik op hen ;-) )

19 opmerkingen:

  1. Erg leuk die zakjes! Ik moet ook nog zoiets voor de gymlessen in elkaar knutselen... En wat gaaf die naaiworkshop voor die meisjes! En zo goed gelukt. Gr. Renate

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Alweer zo mooi en vrolijk ! 't Zal wel zijn dat je fier mag zijn op die meisjes van je workshop. Prachtig wat ze allemaal maakten !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. fijn, ik ga er eens een nieuwe maken voor de grootste, met jouw handleiding moet ik niet te veel nadenken, bedankt! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik had maandagavond ook zo'n "ooh" moment ;). Jammer genoeg had ik deze schitterende handleiding niet, maar voor volgend jaar staat 'm gepind! Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ongelooflijk wat kinderen mits goede begeleiding allemaal kunnen verwezenlijken

    BeantwoordenVerwijderen
  6. snik snik, bij ons moet de verplichte turnzak van school gebruikt worden ... want anders ...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Net op het juiste moment! Hier hetzelfde: zelf zorgen voor zwemzak en turnzak en ook liefst tegen volgende week... 1000 x dank! dankzij jou gaan ze hier in stijl sporten!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dank je wel voor de handleiding! Komt hier zeker nog eens van pas!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Erg mooie exemplaren, hier helaas ook een verplicht schoolexemplaar... Misschien wel even in je handleiding + post vermelden vanwaar het originele patroon komt?

    Hoe oud waren de kids van de naaidriedaagse? Knap van hen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Moest ik in mijn handleiding steunen op een bestaand patroon/handleiding zou ik dat zeker vermelden, wat logisch is. Maar ik maak al lang mijn turnzakjes op die manier, wat trouwens de standaardmethode is om knikkerzakjes en allerhande andere zakjes van die soort te maken. Je ziet regelmatig zo van die zakjes in blogland opduiken en heel wat naaisters gaan op deze manier dezelfde manier te werk zonder daar een handleiding voor nodig te hebben. Omdat ik de workshop gaf heb ik de methode die ik toepas op papier gezet, met afmetingen die na heel wat probeersels al vaak veranderd zijn om tot een model te komen dat voor mij en mijn kinderen ideaal was. Misschien komt dit toevallig overeen met iets dat elders ook te vinden is en dan mag je mij dat altijd laten weten hoor!

      Die kindjes van de workshop waren 9 jaar. De rits heb ik er wel zelf in gezet ;-)

      Verwijderen
    2. Wauw, dan kunnen die al goed met de naaimachine overweg, zelfs zonder de rits te zetten! Potloodzakjes zijn toch ook héél wat rechte lijnen stikken!

      Het model dat inderdaad in blogland al lang circuleert is de zogenaamde 'noodlehead rugzak' (zie link: http://www.noodle-head.com/2010/02/boys-drawstring-backpack-from-khaki.html) en de jouwe lijkt daar wel héél sterk op (zowel model als breedte bijvoorbeeld), vandaar :)

      Verwijderen
    3. haha, die rechte lijnen waren niet altijd recht hoor, maar was een héle goeie oefening om recht te leren stikken ;-).

      En die noodlehead, die maakte ik een jaar of twee terug ook als allereerste turnzak, maar ondertussen heb ik al zoveel andere gemaakt en zo vaak knikkerzakjes gemaakt of andere zakjes dat ik daar eigenlijk nooit meer naar terugkeek en zelfs niet eens wist dat de werkwijze inderdaad ook héél erg gelijklopend is ;-) Maar ja, ik denk dat iedereen die wat stikervaring heeft op dezelfde manier zou tewerk gaan, veel andere mogelijkheden zijn er niet hé ;-).

      Verwijderen
  10. scholen zouden standaard zo'n vrolijke turnzakjes moeten invoeren/volgen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja, een projectje voor dit weekend!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. HayHay!
    Bedankt voor de handleiding!
    Wat hebben die meiden dat knap gedaan!
    Het is ook zo vrolijk geworden met al die mooie stoffen!
    Liefs Danielle (DivaDaan)
    divadaan.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dit heb je weer schitterend gedaan, mooie rugzakjes voor de kapoenen. Dochter lief wacht ook nog op eentje. Zelfde reden;-) als k een gaatje vind komt ie er zeker aan. Thanks nog es voor de handleiding. Zo maak ik die ook :-)

    BeantwoordenVerwijderen

pin it

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...