donderdag 16 augustus 2012

Het kaartenmapje: een handleiding ...

Zoals hier beloofd komt de handleiding voor onderstaand kaartenmapje eraan. Ik verwittig jullie wel dat dit geen handleiding wordt met de professionaliteit van sommige andere blogs, maar ge krijgt afmetingen, fotookes, wat tips en normaal gezien zou het daarmee moeten lukken om tot zo'n kaartenmapje voor 12 kaarten (model bankkaart) te komen ...

 
Benodigde materiaal:
* buitenstof: 31 x 16,5 cm
* vlieseline (ik gebruikte H220): 31 x 16,5 cm
* binnenstof: 31 x 50 cm
* elastiek: 18 cm (mijn bolletjeselastiek komt van het Stoffenspektakel)



Werkwijze:

1. De eerste stap is eigenlijk de belangrijkste! Hier worden de vakjes in de stof gestreken ...
Plooi en strijk de binnenstof volgens onderstaand plooimodel (mijn excuses voor de misschien wat slordige schets). Begin met 7,5 cm bovenaan, plooi om, strijk de stof naar boven en plooi op 4 cm terug naar beneden zodat je een eerste vakje krijgt. De 6,5 cm die je moet afmeten tot je een volgende plooi strijkt, is te meten vanaf de bovenrand van het net gemaakte vakje!!! Dit klopt niet helemaal met mijn tekening, maar de vakjes moeten natuurlijk overlappen! Ik hoop dat dit duidelijk is, anders geef je maar een seintje en dan maak ik een nieuwe tekening ...
Als alles goed verlopen is heb je nu een lapje dat precies zo groot is als je lapje stof voor de buitenkant!
 2. Strijk de vlieseline op de binnenkant van je kaartenmapje (hierdoor blijven de plooien ook direct beter zitten) en stik de plooien links en rechts dicht tegen de rand vast.


3. Nu de stap die het meest precisie vereist als je wil dat je kaartjes in je mapje passen. Kijk naar de afmetingen op onderstaande foto en stik op deze afstanden telkens een verticale lijn. Wees nauwkeurig bij dit deel want de kaarten zijn 8,5 cm breed, dus het is echt millimeterwerk! (Links en rechts heb je 10 cm nodig omdat we hier werken met naadwaarde 1 cm, dus straks kom je dan ook op 9!)


Ik stik van onder naar boven zodat de plooien mooi blijven zitten!
En dan misschien ook al eens passen of een kaart past in het middenste deel ...


4. Leg nu in deze volgorde op elkaar: binnenstof met goede kant boven, elastiek met goede kant boven (op ongeveer 1 cm links van dubbele stiksel, zodat de elastiek zich in het middelste vakje bevindt), buienstof met goede kant onder.


5. Stik rondomrond vast op 1 cm van de rand en laat onderaan een keergat van ongeveer 8 cm.


 6. Knip de hoekjes bij, knip de overtollige elastiek af en keer door het keergat.


7. Strijk alles mooi plat en naai het keergat toe met een onzichtbare steek.


En klaar is je kaartenmapje!

Als je nu echt zou ondervinden dat je kaarten links en rechts iets te los zitten kan je het ganse mapje nog eens dicht tegen de rand doorstikken (steeklengte 4). Let wel op voor de elastiek, in één keer rondgaan zal niet lukken!!! ) Maar doordat het model gesloten wordt met die elastiek zullen de kaarten er zeker niet uitvallen!!!


Veel succes ermee en suggesties of aanpassingen zijn steeds welkom!

49 opmerkingen:

  1. Ik ben dan wel een gelukkige winnaar maar toch bedankt voor de handleiding voor als ik er zelf eens eentje wil maken.

    Lieve groetjes,

    CreativEls
    http://koekjehaakjemaakje.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi en praktisch ! Bedankt voor de erg duidelijke uitleg ! Weer iets voor op mijn to do-lijstje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dikke merci ! Dat zou ik ook wel eens willen maken ! Lijkt me zo chique dat daar uit te halen bij de apotheek, dokter enz en lekker te pronken met mijn hoogstpersoonlijke kaartenmapje !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel mooi ! Ik zette vorige week ook zo'n mapje op mijn blog, maar met deze handleiding maak ik er zeker nog eens eentje, de klantenkaartenhoop ordenen ...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. O dankjewel voor deze uitleg. Heb het meteen gepind.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Toppie! Heel erg bedenkt, gaan we zeker eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb het net in elkaar gestoken! Heel leuk en duidelijk, bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. tof te merken dat je hem al geprobeerd hebt en dat ie gelukt is... Want na het hier neerschrijven van de handleiding heb ik eigenlijk niet nog eens geprobeer dom zeker te zijn of ie wel lukte, bij deze ben ik gerust ;-)

      Verwijderen
  8. Tof tof! Ik heb het meteen een keertje geprobeerd assorti aan een boterpot-sjakos...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. zo tof! ik bewonderde het resultaat net op je blog ;-)

      Verwijderen
    2. Hey ! Leuk idee en zeer goed uitgelegd. Bedankt !!!!

      Verwijderen
  9. Hoi Hilde! Wat een leuke blog heb je! Ik ga je volgen! Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een mooi mapje, die ga ik zeker maken.
    En ik ga je blog ook maar volgen.
    Groetjes, Roelfina

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een super leuk ideetje dacht ik, stofjes al geknipt en vol goede moed begonnen maar helaas... van deze stap snap ik dus helemaal nx (Begin met 7,5 cm bovenaan, plooi om, strijk de stof naar boven en plooi op 4 cm terug naar beneden zodat je een eerste vakje krijgt.) wat bedoel je met strijk de stof naar boven? En bekom je dan het onderste vakje op de foto of het bovenste?
    Alvast sorry voor m'n misschien domme vragen maar ik wil dit zo graag kunnen maken :)
    Groetjes Delphine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hey delphine! Als je van bovenaf begint te meten, dan meet je 7,5 cm af en dan plooi je de stof naar boven, 4cm en dan terug naar beneden, dan krijg je het bovenste vakje. Dan meet je vanaf de bovenkant van je eerste vakje/flapje 6,5 cm naar beneden en plooi je terug 4 cm naar boven en dan terug stof naar beneden en dan heb je tweede vakje, enz ...
      Ik weet niet of dit duidelijker is???

      Verwijderen
  12. ik begrijp er ook niet echt veel van misschien dom van mij :$ maar zou het echt willen maken..is normaal dat er zoveel spacie tussen de 2 vakjes zitten?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. aah na een paar keer goed lezen is het me toch gelukt op de plooien onder de knie te krijgen alvast bedankt hilde!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hey Hilde,
    Super tutorial !!
    Ik heb er meteen een mooi kaartenmapje van gemaakt en daar ga ik mijn moeder een pleziertje mee doen !
    Kijk maar eens op http://lokakid.blogspot.be/2013/02/kaartenhoudertje.html

    gr
    Jelle

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Hilde, Wat een leuk kaartenmapje! Heb hem zelf ook gemaakt ( http://wolligewolkjes.blogspot.be/2013/05/kaartenmapje-pinterest-zoveel.html ) en ga hem zeker weten nog een paar keer maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Super, ga zeker eens proberen om dit in elkaar te zetten!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heb hem zoals gezegd ook eens gemaakt ziehier mijn resultaat: http://tattewatteke.blogspot.be/2013/06/stof-kaartenmapje.html
    Supertuto!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik heb er mij ondertussen ook aan gewaagd. Super uitleg! Alleen lijkt mijn elastiek te klein en krult het mapje om wanneer ik het wil dicht doen. Is dit normaal of het ik iets fout gedaan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het vandaag ook gemaakt en het hoekje bovenaan krult idd een beetje om maar het stoort helemaal niet.

      Verwijderen
  19. Ik heb er vandaag ook eentje gemaakt, merci voor de super uitleg!!
    http://www.sandrastoft.blogspot.be/2013/07/een-kaartenmapje-en-pampertasje.html

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik heb hem ook net gemaakt voor de verjaardag van een vriendin (met een Hema cadeaukaart in ;) ) Ik vind hem erg leuk geworden en ga hem voor mezelf zeker ook maken. Hopelijk is die vriendin er ook blij mee. Hartelijk bedankt voor je uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. De vriendin was er heel blij mee en dus wil ik hem nu maken voor een andere vriendin en voor mezelf. Maar ik denk eraan om hem te maken met velcro ipv de elastiek omdat de elastiek het mapje toch een beetje doet krullen. Al iemand gedaan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ok, lukt niet, anders stik ik mijn gleufjes toe... :)

      Verwijderen
    2. Liselot, ik heb ook heel wat velcro-probeersels achter de rug, en het lukt op de één of andere manier wel maar weet nog dat ik héél erg moest nadenken hoe het in orde te krijgen (afmetingen moeten volledig aangepast worden ...) ;-) Dus zou het echt niet meer kunnen herhalen hoe het op die manier moet ;-). Maar een voordeel van de elastiek vind ik wel dat de kaartjes er niet kunnen uit glijden, bij velcro wel, want dan is het helemaal open bovenaan ...

      Verwijderen
  22. Hallo,

    Ik heb vandaag je blog ontdekt en ik vind alles super. Ik zou graag eens het één en ander maken maar ik merk dat er telkens reclame van in de linker boord in de weg zit van de tekst (meestal dan nog de afmetingen van de benodigdheden.) Kan hier iets aan gedaan worden? Het is jammer dat we zo de juiste afmetingen niet zien.
    Het gaat over de reclame van: ik ben een tetterende tiret (met de ritsen met schoentjes aan).
    Bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel om me dit te laten weten... Ik heb het direct in orde gebracht! Veel plezier met je projecten en welkom op mijn blog ;-)

      Verwijderen
  23. Graag gedaan. Jij ook bedankt voor je mooie blog.
    Groetjes van een andere Warre-mama. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Net mapje gemaakt: heel goed uitgelegd, was inderdaad snel klaar en ben apetrots op resultaat!
    Heel erg bedankt voor de handleiding!!!
    PS: Vlieseline H220 vind ik niet, zelfs op de site van vlieseline, wel H200 of H250 en F220. Ik heb het gemaakt met H250 en ben er tevreden van :)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Super, ben ik nu aan het proberen maar stuit al meteen op een vraag;
    start je met de binnenstof die horizontaal of verticaal ligt? Ik ben begonnen met Verticaal, maar denk dat het horizontaal is hé? Alvast bedankt
    Lisa

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Heb het gevonden, het is dus verticaal beginnen van boven en dat wordt het inderdaad even groot als de buitenstof. Of toch bijna even groot, maar mm verschil. Dankjewel.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik doe blijkbaar iets verkeerd. Ik kom na het strijken steeds een lapje van 18x31 uit ipv 16,5 x31. Moet je eerst een naadwaarde van 1 cm tellen voor je die 7,5 cm opstrijkt, dus 8,5 cm?

    BeantwoordenVerwijderen
  28. hehe, na een beetje hersengekraak ist af... maar met een kamsnap sluitingkje... blij met het resultaat, maar had het graag toch iets steviger gehad...

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ik vond er iets op om het mapje wat steviger te maken. In stap 5 laat ik het keergat open vlak naast de elastiek. Ik keer en steek dan een stukje plastiek in het middenste stuk. Om het plastiekje op zijn plaats te houden, oversteek ik dan het mapje (reeds omgekeerd, dus binnen- en buitenstof) op de twee middenste lijnen die in stap 3 gestikt waren.
    Bedankt voor de tutorial, er zullen er heel wat onder de kerstboom belanden ...

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Bedankt voor de handleiding! Ik heb hem gemaakt voor mijn mama, foto's staan op mijn blog!
    (meandsew.blogspot.be)

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Dank je wel voor de tutorial! Mijn eerste mapje is klaar.
    http://vrolijkbyleen.blogspot.be/2015/04/kaartenmapje.html

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Ik heb er ook net eentje gemaakt. Helemaal niet moeilijk, duidelijk uitgelegd, top!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Leuk! Tijd dat mijn naaimachine eens ga inwijden :)

    BeantwoordenVerwijderen


  34. GOEDE DAG, ik ben hier om u goed nieuws te brengen van PROF CINDY INVESTMENTS Leningaanbieding, blanco ATM-kaarten en Bitcoin-investeringen. Heb je geprobeerd een echte geldschieter te krijgen, ik kreeg mijn zakelijke lening van €640.000,00 van prof. Cindy Alberto VORIGE WEEK om een bedrijf op te starten. Heeft u een lege ATM-kaart of bitcoin nodig en was het een probleem om er een te krijgen? Hier is Prof Cindy Investments Blank ATM Card Offer, Lening Offer, Bitcoin/Recovery Offer gemakkelijk en betaalbaar te krijgen en het kan 48 uur nadat u uw bestelling bij haar heeft geplaatst bij u worden afgeleverd per e-mail profcindyinvestments@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Hallo jongens!!! Ik heb mijn loyaliteit. Met mijn blanco ATM-kaart kan ik $ 5.000 per dag opnemen. Ik heb dit afgelopen woensdag van meneer Georg gekregen en nu krijg ik € 10.000 gratis. De kaart haalt geld op bij elke geldautomaat en er staat geen naam op, hij is niet traceerbaar en nu heb ik genoeg geld voor mij en mijn 4 kinderen. Ik ben erg blij dat ik meneer Georg heb ontmoet, omdat ik eerder twee mensen heb ontmoet en mijn geld heb afgepakt, niet wetende dat het oplichting was. Maar ik ben nu gelukkig. De heer Georg stuurde de kaart via DHL en ik kreeg hem binnen twee dagen. Koop er nu één van hem. Kijk, het wordt uitgegeven om mensen te helpen, ook al is het illegaal, maar het helpt veel en niemand wordt ooit gepakt. De kaart werkt in alle landen ter wereld. Schiet op en e-mail via georgbednorzhackers@gmail. com Sms, bel of WhatsAp: +1(262)355-8285
    Andere aangeboden diensten waren:
    ATM-kaarten klonen
    Bitcoin-geldautomaten hacken met malwarekaarten
    Herstel van verloren of gestolen cryptocurrency
    Hacken van Western Union-overboekingen, MoneyGram-overboekingen, bankoverschrijvingen, PayPal-overboekingen, Cash-app-overboekingen
    Herstel gehackte sociale media: Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok, Gmail, Yahoo mail en websites.

    BeantwoordenVerwijderen

pin it

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...