maandag 18 februari 2013

DIY: Hoesje voor glazen ikea-lamp ...

Toen ik vorige week blogde over het lampje in Jutta haar kamer, kreeg ik de vraag hoe ik dat deed. Nu moest het lukken dat ik nog twee lampjes te maken had als geboortecadeautjes, dus beloofde ik plechtig er eens fotookes van te trekken en tegen het weekend den uitleg te bloggen. Sluimerende ziektekiemen zorgden er echter voor dat er vandaag pas terug energie is om alles hier te laten verschijnen.


En niet dat dit moeilijk is hoor, maar ondervinding leert dat het vaak handig en vooral tijdsbesparend is om al kant en klare afmetingen te krijgen en de uitleg op papier ;-).

Hier gaan we dus voor de uitleg van wat met stip mijn favoriete geboortecadeautje is...

Benodigdheden:
Gröno-lamp van ikea
*  lapje stof van 40,5 x 21,5 cm
*  2 stukjes biais van 42 cm

1.  Als je iets wil flocken op je stof, is het nu het moment (ik scan vaak een tekening in van geboortekaartjes, da's nog zo persoonlijk)


2. De zijkanten mogen overlockt worden en daarna toegestikt met de goede kanten op elkaar. Ik neem als naadwaarde gewoon de stikvoetbreedte (ongeveer 0,7 cm).


3. Naad plat strijken


4. Tenslotte  nog de biais bevestigen.
De naad van het hoesje komt achteraan, dus begin ook daar met het vaststikken van de biais. Om geen al te dikke "bult" te krijgen als je op het einde een overlappend stukje biais hebt is het aangewezen het uiteinde vooraf in te knippen (zodat je een zwaluwstaartje krijgt)


 
5. En klaar!
 




54 opmerkingen:

  1. Mooi! Had je mijn berichtje gelezen dat je het jurkje hebt gewonnen? Mail me maar op essebessie@hotmail.com waar het heen kan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. oh, super!!! Neen, dat had ik nog niet gezien ;-). Ik loop bij momenten een beetje achter met het lezen van blogverslagjes ... Dit maakt me zo superblij, want nu heb ik ineens een verjaardagsjurk voor Jutta!!! Mercikes!!!

      Verwijderen
  2. Als ik nog eens in de ikea kom, neem ik een paar lampjes mee. Echt iets leuk, zeker als cadeau! Merci voor de uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tof! Het lampje had ik al gekocht als cadeautje voor iemand. Met deze duidelijke uitleg, zal het hoesje er nog sneller komen! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, leuk! Tof gedaan, je creëerde een echte IkeaHacker www.facebook.com/IkeaHackers?ref=ts&fref=ts

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Super! Ik heb hier ook 2 van zo'n lampen staan maar dan zonder bekleding, wie weet steek ik ze ook eens in een nieuw jasje! MOOI!
    Groetjes (stikplezier.blogspot.be)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuk cadeau-idee. Zodra mijn trouwe mac er is, wordt dit gepind :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Das echt supertof.......bedankt voor de duidelijke uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel leuk idee... bedankt ik ga het pinnen:)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Amai dat is een tof geschenkje, de mama's en papa's zullen er blij mee zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. super seg, wat een fijn werkske!
    liefs, mimi xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Super , woensdag wordt als het weer mee zit , ikea dag ... lampjes dag !!! Super ... je bent echt een krak !!
    Liefs ,
    Bie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hey Hilde , Waar heb je die poes gevonden om te flocken... zou super zijn voor de dochter haar kamer !! groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik pinde dat ooit eens ;-) http://pinterest.com/pin/89157267594564555/

      Verwijderen
  13. Het lampje staat hier nog steeds te pronken op de kast, Rinse slaapt voorlopig nog niet in zijn eigen kamertje :-) Bedankt voor dit héél mooie en super originele geboortekado!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat ik je hier tegenkom ;) groetjes aan Rembert. Van zijn nichtje Kim ;)

      Verwijderen
  14. Waaauw, ik volg je blog nog niet zo lang, maar heb al fantastisch veel mooie dingen gezien hier, en veel inspiratie opgedaan!! Echt supertof allemaal!! Merci voor al die tips en handleidingen en zo!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ohh, zò mooi zeg!
    an
    jace-did-it.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dikke merci Hilde, hier wordt gepind hoor !

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Maar zo schoon! Mijn peetje zal zeker kweetniehoe-content zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooie naaisels. Je brengt me op ideeën.
    Het lekkere weer van de voorbije dagen heeft ook mij aan het zomernaaien gezet. Ik ben bijna klaar met mrs Rose White en mister Forrest Bump.
    Morgen start ik een give-away en vliegen de vogels uit naar volgers.
    Je kan alvast een kijkje nemen op:
    http://homeiswherethedachshundis.blogspot.be/

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Tof tof tof! Dankjewel en idd zo simpel maar je moet er maar opkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. top idee om als kado af te geven voor jong en oud ;)! thanks!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ps: waar heb je dat megaferme behangpapier gevonden? Je brengt me op een idee voor m'n naaikamer... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. het behangpapier kocht ik bij annamarieke: http://www.annamarieke.be/productenMaken.php?c=1&cat=29

      een tijdje terug deed zij een eenmalige stockverkoop ...

      Verwijderen
  22. Alleen jammer dat ze die lampjes niet meer verkopen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ???? ik heb er vorige week nog gekocht ...

      Verwijderen
    2. heb ik direct eens bekeken, want zag mijn geboortecadeaus zo de mist in gaan. In Gent zijn ze niet voorradig, maar in wilrijk wel hoor. Misschien komen ze in gent ook wel terug binnen ...

      Verwijderen
  23. Ik was vrijdag in Gent en vroeg ernaar. Dame zei dat ze niet voorradig waren, en in de huidige vorm ook niet meer binnenkomen...

    BeantwoordenVerwijderen
  24. In de Ikea in Arlon hadden ze vorige week er nog 212. In alle andere winkels was het uitverkocht. Ze komen terug binnen ten vroegste in het najaar...
    Wie passeert er toevallig in Arlon?

    BeantwoordenVerwijderen
  25. leuk idee en inderdaad niet meer te vinden in Gent maar ik heb de kvarnalamp als alternatief gekocht en op zelfde manier overtrokken...
    zie
    http://ilsecreatief.blogspot.be/2013/03/een-jongenslamp.html
    merci voor de tip Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ze zijn idd uit de collectie :( ze hadden er gisteren nog 10 in arlon.. de lampjes zijn echt geweldig...

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik heb ook een Kvarna-lamp in de plaats genomen.
    Bedankt voor de leuke handleiding!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/90242189/

    http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/90084806/
    ...

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Heb er gisteren ook eentje gemaakt voor op mijn petekindje (1,5 maand oud) zijn slaapkamer! Wat zal hij blij zijn met zulk een mooi nachtlampje! Gelukkig had ik ooit eens zo'n lampje gekocht bij ikea, zeer jammer dat ze uit 't assortiment zijn :o!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Is dat niet gevaarlijk?
    Manou

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee hoor, met een spaarlampje erin krijgt dat absoluut niet warm. En katoenen stof is ook wel warmtebestendig. De meeste lampekappen worden met stof bekleed hé!

      Verwijderen
  31. Tof gedaan!!! Maar schuif je dan op het laatste het stofje er gewoon over eigenlijk? Zou je dit ook kunnen toepassen voor een hangende lamp?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, als de afmetingen net gepast zijn kan je het over je glazen lamp schuiven. Dat zal zeker ook lukken bij een gewone lampekap, je moet er alleen voor zorgen dat de afmetingen juist kloppen, anders blijft het niet mooi zitten!

      Verwijderen
  32. Mijn vraagje was ook, wordt het niet warm dat stofje errond ? En voor het ronde lampje neem je waarschijnlijk andere afmetingen ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee hoor, met een spaarlampje erin krijgt dat absoluut niet warm. En katoenen stof is ook wel warmtebestendig. De meeste lampekappen worden met stof bekleed hé!

      Verwijderen
  33. leuke lampjes.. welk lettertype gebruik jij voor de namen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik gebruik eigenlijk allerlei verschillende lettertypes: impact, broadway, ... Maar vaak scan ik de naam van het geboortekaartje in en gebruik deze dan voor op een lampje.

      Verwijderen
  34. Hallo, hoe bepaal je de juiste afmeting van de stof? Ik wil dit ook doen, maar is met lampje van action

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eigenlijk gewoon meten met een lintmeter ... bij de hoogte van het lampje niets bij tellen, want je werkt af met biais en bij de omtrek 2 cm extra (= 1 cm naadwaarde aan elke kant)

      Verwijderen
  35. ik ben aan het prutsen met de overlap van de biais. Hoe doe je dat het gemakkelijkst?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is de properste manier: http://levenmetliv.blogspot.be/2012/04/tutorial-biais-rondom-en-ook-wie-won.html

      Verwijderen

pin it

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...