zaterdag 21 januari 2012

Een toiletzak ... met handleiding

Vorig jaar maakte ik een toiletzak, een doodgewoon model wou ik. Zoals altijd is het internet een ideale inspiratiebron, maar ik vond mijn goesting niet en eigenlijk stond mijn goesting in onze badkamerkast.
Dus werd de toiletzak van Joppe en Warre opgewaardeerd tot echt model ;-).

naar het voorbeeld van  

En mijn model was echt fantastisch. Hij bleef zitten, liet zich ondersteboven houden, binnenste buiten keren, namaken. Enfin, dus als eerbetoon aan mijn super model ga ik er een handleidingske aan wijden, zodat jullie allemaal in het bezit kunnen komen van (weliswaar een kopie) van mijn model.

Benodigdheden:
* 30 x 45 cm toile cirée
* 30 x 45 cm voor de buitenstof (ik nam 2 stofkes die ik aan elkaar zette zodat ik ook deze afmeting bekwam)
* 30 x 45 cm fiberfill (niet te dik)
* 28 x 21 cm stof voor vakje binnenin
* 2 keer strookje stof en toile cirée van 9 x 18 cm  voor zijkanten
* rits van minstens 30 cm
* biaislint

En nu aan het werk...
1. Knip alles op maat 


2. Plooi het stofje voor het zakje dubbel (goede kanten op elkaar) en stik toe (vergeet niet onderaan een keergat te laten). Keer het zakje binnenste buiten (keergat toestikken hoeft niet, want dit komt vanzelf in orde als het zakje op de binnenkant gestikt wordt). Leg je zakje op de toile cirée die de binnenkant van je toiletzak zal worden en stik het vast, dicht tegen de rand. De onderkant van het zakje is waar het keergat zat en de bovenkant blijft natuurlijk open ;-).

  

3. Leg de toile cirée, de fiberfill en de buitenstof op elkaar en stik dicht op de rand rondom rond vast.

4. Doe hetzelfde voor de zijkanten.


5. Werk de bovenkant van de strookjes al af met biais.

6. Plooi de grote lap voor de toiletzak dubbel om het midden te bepalen en speld het midden van de zijkant hier vast (binnenkanten op elkaar). Stik dan de zijkantvan de toiletzak volledig vast. (dicht op de rand stikken, want er komt nog biais over). Goed vastspelden is ook aan te raden , zo kan je ook eerst controleren dat je aan de voor- en achterkant evenveel overhoudt bovenaan.

Hoe je op een propere manier biais kan aanstikken, lees je hier.




7. Herhaal dit voor de andere zijkant en je hebt al een zakje :-).

8. Werk de ene zijkant al volledig af met biais. Het is wel enorm opletten in de hoekjes onderaan dat er geen plooitjes komen!!! Je kan het bij mijn toiletzak ook zien, eigenlijk had ik den biais terug moeten losmaken, maar zag dat op dat moment niet zitten, met achteraf wel spijt natuurlijk.

9. Doe hetzelfde voor de andere kant maar laat het begin en einde van je biais nog los om straks proper de rits te kunnen bevestigen.

10.   Bevestig de rits (kijk best eens goed op de foto waar je begint en eindigt). De ene kant van je rits werk je ook best af met een klein stukje biais (hier heb ik gevloekt, wel 3 naalden op de rits gebroken, nog nooit meegemaakt :-(, dus vandaar dat dit niet zo proper is bij mij ... )


11. Nu nog het biaislint aan de rist bevestigen (beginnen bij uiteinde van de rist waar reeds biais zit, aan de andere kant een lus maken en dan terugkeren ...)

12. En klaar is ie ;-)



21 opmerkingen:

  1. Sjieke toestanden! Probeer ik zeker eens na mijn blok!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige handleiding ! En echt, zo'n kleurrijke en persoonlijk toilettas zoals jij ze maakt, die kun je echt wel nergens vinden hoor ! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Amai!!!! Die is wel heel mooi! Ik zou hem graag ook eens maken, maar eht laatste deeltje (de rits) schrikt mij een beetje af...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk!!! En zo een duidelijke handleiding! Heb hem hier al geprint en op mijn to do stapel gelegd!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauwh, echt heel mooi en zo een duidelijke handleiding!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedankt voor de handleiding. Heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi zeg. Ik heb je handleiding al opgeslaan om ook eens te proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Super! Ik heb de tutorial bijgehouden en ga hem zeker ooit eens gebruiken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En merci voor uw reactie op mijn blog! Ik had de tutorial van die muts al gevonden, en was zeker van plan om die ook te gebruiken! Nu nog even concentreren op het laatste examen!

      Verwijderen
  9. Super tof! Ook leuk om als cadeautje te geven, ga ik zeker eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. knap, k ga hem direct onthouden, bedankt voor den uitleg!!! grappig, k zie dat je evenveel volgers "had" als ik, nu k u volg staat ge trug aan de leiding ;-) liefs, mimi xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja, en dit is nou waar ik al weken naar op zoek ben, ik wil graag voor iemand als cadeautje voor haar verjaardag een hippe toilettas maken, maar zag op internet (lees pinterest) steeds de "verkeerde" toilettassen, hele leuke, maar niet geschikt voor een meisje dat bijna 17 is en voor het eerst naar spanje op vakantie gaat.

    Superbedankt dus voor je uitleg ! Hier kan ik verder mee !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een geweldige uitleg! Ik heb voor onze vakantie een toilettas gemaakt aan de hand van jouw tutorial. Vandaag op mijn blog gezet met een linkje naar jouw uitleg, hier te lezen: http://elkedagzaterdag.blogspot.nl/2012/08/toilettas.html
    Bedankt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Tegekke handleiding! Ga ik zeker maken! Leuk voor kinderfeestjes cadeautjes! Thanx

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Haha, ik was daarnet hetzelfde Cars-exemplaar aan het bekijken en binnenste-buiten draaien om te zien hoe ik het zou kunnen namaken. En dat heb jij hier netjes uitgeschreven, te gek gewoon! Dankjewel! Morgen maak ik mijn toilettas...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Vind het een prachtige toiletzak heb er zelf ook eentje gemaakt .Heb ergens gelezen waar je goedkoper aan ritssluitingen kunt komen maar vind dit nergens meer terug, weet er iemand dat ?I

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Hilde,ik heb een vraagje?Hoe breed is het biaislint dat jij gebruikt voor de toilettas?Ik heb ze net af maar mijn biaislint is er niet zo mooi op gestikt als dat van jou en ik denk dat het te smal is,kan het er nog afhalen,hé!Ik heb 2 cm breed gebruikt.Ben beginnende naaister.

    BeantwoordenVerwijderen

pin it

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...