zaterdag 23 maart 2013

Handleiding stoelkroon


Vorige week hadden we hier twee jarigen. Als alternatief voor de "gewone" kroon, maakte ik deze stoelkroon.


Ik maakte er ook nog eentje die Jutta als cadeautje kon meenemen naar de creche. Ik trok fotookes, stap voor stap, en beloofde jullie een handleiding.

Benodigdheden:

* 1 lap dikke vilt A3-formaat (42 x 30 cm) voor achterkant (de dikke vilt op rol haalde ik bij modecoupon)
* 2 lapjes dunnere vilt A3-formaat (42 x 30 cm) voor de voorkant (bij mijn tweede versie heb ik de voorste laag vilt vervangen door toile ciree, denkend aan de vele kinderhandjes ;-) )
* als je een zachte leuning wil kan je er nog wattine tussen stoppen (dat deed ik bij de gele hierboven)
* lintjes, knoopjes, bollekes, ...
* patroon: hier voor een standaard kinderstoel, maar meet toch na zodat je de kroon over de leuning krijgt! Meet breedte van de leuning en dikte en tel daar 2 cm bij en je hebt de breedte van je kroon onderaan. De lijn onderaan is eraf gevallen bij het inscannen, maar het patroon loopt door tot onderaan je A4-blad!)

Werkwijze:

1.  Neem het patroon 3 keer over (let op, dit is een halve kroon, dus plooi je vilt dubbel en leg het patroon aan de stofvouw) Ik knipte de middenste laag een paar mm ruimer, zodat er een klein randje blauw te zien zou zijn achter de rode bolletjes toile cirée.


2.  Leg alles klaar wat je als versiering op je kroon wil.


 3.  Stik de versiering vast op de bovenste laag!


4.  Speld de bovenste twee lagen vast aan de onderkant.


5.  Stik de twee bovenste lagen onderaan vast op 0,5 cm.


6.  Leg nu de drie lagen op elkaar, speld rondom rond (behalve de onderkant!) en stik rondom rond (ook behalve de onderkant) vast op 0,5 cm.


7.  Ik bevestigde nadien nog vilten bollekes ...


Tadaaaa ...




En de dochter komt eens piepen ;-)

32 opmerkingen:

  1. Het perfecte cadeau!! Nu alleen nog de maten van de stoel bij de onthaalmoeder weten te strikken !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. superleuk, ik wasz juist mijn hoofd aan het breken voor een cadeau nu onze kleine man van de babygroep naar de peutergroep verhuist en ik denk dat ik het hierbij gevonden heb!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je wel... ga het pinnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Pinnen lukt niet... straks opnieuw proberen... moeten weg :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een tof en supervrolijk idee !!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geweldig, ik ga er een maken voor het lentefeest van mijn oudste, denk ik. En misschien een voor in de klas ... Bedankt voor de duidelijke uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik blijf het een geweldig idee vinden en ik vind deze versie nog mooier!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een goed idee, lijkt me ook leuk om te maken. Nog gefeliciteerd met de jarigen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Waauw, super!!!! Dikke merci!!! Ik heb het meteen gepind :-) (wat een ontdekking is dat toch, die pinterest, ik ben echt een beetje verslaafd!)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik vond ze al zo prachtig. Bedankt om dit met ons te delen. Deze komt op mijn Pinbord.

    Lieve groetjes,

    CreativEls

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ook al gepind ;) want dit vind ik ook super voor de jarigen in mijn klas. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een onwijs leuk idee!!! Ga ik onthouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zullen ze telkens opnieuw van kunnen genieten in de crèche ... zoveel kindjes die zich een dagje prins of prinses mogen wanen ... super toch !

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een leuk idee!!! Echt veel leuker dan eentje op het hoofd. Bedankt voor de super uitleg

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Amai... wat een leuk idee! Ik ga er zo eentje maken voor mijn kleuters in mijn klas! Geweldig om de verjaardagsstoel op te frissen!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Super leuke tutorial. Ik heb de stoelkroon gemaakt voor in mijn klasje en ben er helemaal weg van! Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dankjewel voor de tutorial! Je kan mijn stoelkroon voor mijn metekindje zien op volgende blog : madebylot.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Super leuk! Ik ben van plan om klittenband te gebruiken om het getal op vast te zetten. Zo kun je de kroon ieder jaar gebruiken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. in vind het patroon van de kroon nergens terug of is ht de bedoeling dat ik deze hoekjes zelf moet tekenen?
    grtjs,nadine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. oepsie wat dom van mij. Ik heb het patroon gevonden! vergeef mij ik ben pas een beginneling, maar wel goed op gang aan de verslaving van pinterest.

      Verwijderen
  20. Super leuk en heb alles in huis gehaald om deze te maken. Nu lukt het me alleen niet om het patroon te downloaden :-( HELP :-P

    BeantwoordenVerwijderen
  21. hoi, op mijn lijstje voor een volgend projectje. vraagje, is het echt nodig om dikke vilt te nemen voor de achterzijde, lijkt me moeilijk om daar alle stofjes te geraken met mijn stikmachine?

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Bedankt voor het delen van dit leuke idee!
    Ik maakte een kroon voor mijn collega's en kleuters van onze school.
    Neem gerust een kijkje op mijn blog als je benieuwd bent naar het eindresultaat:
    http://by-ik.blogspot.nl/2016/08/verjaardagskroon_6.html
    Groetjes, Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Top idee! Hoe bevestigde je de pomponnetjes bovenaan?

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat mooi deze stoelkroon! Ik wil deze graag maken. Nu heb ik thuis nog vilt liggen van 1,5 mm dikte. En een kleur in 3 mm. Is dit goed voor de voor- en achterkant?

    BeantwoordenVerwijderen
  25. I was looking of something for the kids birthdays. And it was always the same like a crown or a birthday train with candles. Now I found the right thing which can be used many times. Thank you for the inspiring idea! Greetings from Germany Kathi

    BeantwoordenVerwijderen


  26. GOEDE DAG, ik ben hier om u goed nieuws te brengen van PROF CINDY INVESTMENTS Leningaanbieding, blanco ATM-kaarten en Bitcoin-investeringen. Heb je geprobeerd een echte geldschieter te krijgen, ik kreeg mijn zakelijke lening van €640.000,00 van prof. Cindy Alberto VORIGE WEEK om een bedrijf op te starten. Heeft u een lege ATM-kaart of bitcoin nodig en was het een probleem om er een te krijgen? Hier is Prof Cindy Investments Blank ATM Card Offer, Lening Offer, Bitcoin/Recovery Offer gemakkelijk en betaalbaar te krijgen en het kan 48 uur nadat u uw bestelling bij haar heeft geplaatst bij u worden afgeleverd per e-mail profcindyinvestments@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen

pin it

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...